Európske clo na čínske elektromobily: Všetko, čo potrebujete vedieť

Európska komisia sa rozhodla zaviesť clo na elektrické vozidlá dovážané z Číny po dôkladnom prešetrovaní, ktoré trvalo 8 mesiacov. Cieľom je riešiť nespravodlivé cenové praktiky, ktoré čínske automobilky umožňujú vďaka masívnym štátnym subvenciám. Tieto subvencie pomáhajú čínskym spoločnostiam ponúkať elektromobily za nižšie ceny, čo má za následok ich rýchle získavanie trhového podielu na úkor európskych výrobcov a možné ohrozenie európskych pracovných miest.

Výška ciel a dotknuté spoločnosti

Výška ciel sa líši v závislosti od výrobcu. Napríklad:

  • BYD: 17 %
  • Geely: 18,8 %
  • SAIC: 35,3 %
  • Tesla: individuálna sadzba 7,8 %

Aj ďalšie automobilky, vrátane európskych značiek ako Volkswagen a BMW, budú musieť platiť clo vo výške 20,7 %, ak vyrábajú vozidlá v Číne.

Ciele zavedenia ciel

Podľa slov podpredsedu Európskej komisie, Valdisa Dombrovskisa, je hlavným cieľom týchto opatrení ochrana spravodlivých trhových podmienok a európskeho automobilového priemyslu. Čínske elektromobily zaznamenali prudký nárast trhového podielu, z 3,9 % v roku 2020 na 25 % v septembri 2023, čo vyvolalo obavy z možného úspechu podobného ako v prípade subvencovaných solárnych panelov, ktoré takmer zlikvidovali európskych výrobcov.

Reakcia Číny na opatrenia

Peking označil nové európske opatrenia za protekcionistické a nespravodlivé. Čínska vláda zareagovala rokovaním o zmenách podmienok pre dovoz európskych produktov, vrátane koňakov, bravčového mäsa a mliečnych výrobkov. Navyše, zaviedla predbežné clo vo výške 30,6 %39 % na francúzske koňaky.

Čínske automobilky začali reagovať na potenciálne dopady nových ciel presúvaním výroby do Európy. Napríklad BYD stavia závod v Maďarsku a Chery uzatvorilo spoločný podnik v katalánskom regióne Španielska.

Dopad na vodičov a európskych výrobcov

Nie je zrejmé, aký vplyv budú mať clá na ceny vozidiel. Niektoré čínske automobilky si môžu dovoliť absorbovať náklady vo forme nižších ziskov, aby si udržali konkurencieschopnosť. Podľa analýz, napríklad model Seal U od BYD by bol ziskový aj po zavedení 30 % cla.

Komisia argumentuje, že zachovanie spravodlivých podmienok na trhu je kľúčové pre udržanie pracovných miest v automobilovom priemysle, ktorý priamo zamestnáva 2,5 milióna ľudí a nepriamo ovplyvňuje viac ako 10 mil. ďalších pracovných miest.

Porovnanie s USA

Zatiaľ čo EÚ stanovila clá na elektromobily vo výške maximálne 35 %, USA sa rozhodli pre agresívnejší prístup. Administratíva prezidenta Bidena zvyšuje clo na čínske elektromobily na 100 %, čo prakticky zablokuje import.

Európska politika sa zameriava skôr na vyrovnanie podmienok pre všetkých výrobcov. Tým sa snaží dosiahnuť cieľ znižovania emisií skleníkových plynov o 55 % do roku 2030. Viac o téme tu.

Ohodnoťte článok

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Hodnotení: 0

Ešte žiadne hodnotenie!

Autor

  • Radoslav-Belan-autor

    Radoslav sa s nadšením venuje kryptomenám, technológiám a investovaniu. Jeho prirodzená zvedavosť a chuť skúšať nové veci ho neustále motivujú objavovať, učiť sa a aplikovať inovatívne riešenia v praxi. Sleduje najnovšie trendy v moderných technológiách a dokáže ich pretaviť do efektívnych stratégií. V investovaní sa zameriava na dôkladne premyslený prístup a hľadanie príležitostí na dlhodobý rast.

    View all posts
Súhlas GDPR so súbormi cookie s Real Cookie Bannerom