Európsky parlament oficiálne schválil zákon, ktorý má od roku 2035 zakázať predaj nových benzínových a naftových áut v Európskej únii, čo má urýchliť prechod na elektronickú alternatívu.
Čo sa dozviete v tomto článku?
Do roku 2035 sa končí predaj nových áut s emisiami CO2 v Európe
V najnovších predpisoch, ktoré sú zamerané na boj proti zmene klímy a na zelenú budúcnosť EÚ sa uvádza, že výrobcovia automobilov musia dosiahnuť úplné zníženie emisií oxidu uhličitého a to v priebehu nasledujúcich 12 rokov.
To znamená, že autá na fosílne palivá už v roku 2035 nekúpite v 27 krajinách Európskej únie.
Hlasovanie nebolo úplne jednostranné, no väčšinové rozhodnutie bolo za tento krok vpred. 340 poslancov hlasovalo za, 279 bolo proti a zvyšných 21 sa hlasovania zdržalo. Od roku 2030 budú osobné autá a dodávky musieť spĺňať zníženie emisií o 50 % v porovnaní s rokom 2021.
Kam sa bude uberať automobilový priemysel v EÚ?
“Tieto ciele sú pre automobilový priemysel jasné a stimulujú inovácie a investície výrobcov automobilov,” uviedol Jan Huitema, člen Európskeho parlamentu vo svojom vyhlásení.
“Nákup a jazda s vozidlami s nulovými emisiami budú pre spotrebiteľov lacnejšie a rýchlejšie sa vytvorí trh s ojazdenými vozidlami. Udržateľná jazda sa tak stane dostupnou pre každého.”
Aké následky však tento zákon prinesie do automobilového priemyslu? Prvé odozvy od výrobcov automobilov už dorazili. Niektoré sú pozitívne, iné zas negatívne.
Volkswagen minulý rok vyhlásil, že do roku 2033 bude v Európe vyrábať už len elektrické vozidlá. Aj Audi uviedlo, že do roku 2033 prestane vyrábať dieselové a benzínové vozidlá a plne prejde na elektrický pohon.
Volkswagen je pritom najväčší zamestnávateľ na Slovensku, zamestnáva takmer 12 000 ľudí. Nedávno ohlásil Volkswagen otvorenie novej fabriky na batériové články, tá má byť však mimo starého kontinetnu. Prijdu ľudia na Slovensku o prácu?
Niektorí výrobcovia automobilov, priemyselní hráči a krajiny však nie sú s rozhodnutím EÚ spokojní. Svoj nesúhlas vyjadrujú už od návrhu zákona z júla 2021. Napríklad spoločnosť Renault v roku 2021 uviedla, že sa bude usilovať o predĺženie časovej lehoty navrhovaného plánu na zákaz predaja vozidiel so spaľovacím motorom. Dúfa, že sa prechod posunie na rok 2040, aby mohla kupujúcim elektrických vozidiel poskytnúť cenovo dostupnejšie vozidlá.
Zdá sa teda, že tieto zmeny sa odzrkadlia na úspechu rôznych výrobcov automobilov v tomto priemysle podľa toho, ako rýchlo a efektívne dokážu byť inovatívni.
Vozidlá s nulovými emisiami v EÚ
Vieme, ako to v Európe bude vyzerať v roku 2035 – ako je na tom s elektrickými automobilmi však teraz? Koľko percent zo všetkých automobilov tvoria, a aké značky na tomto trhu dominujú?
Podiel elektromobilov na trhu rastie každým mesiacom a momentálne je 17,3 % všetkých nových automobilov elektrických. Keďže sme v dobe prechodu, mnohí ľudia siahajú po hybridných vozidlách, s nimi sa spomínaný podiel šplhá na 27,7 % nových automobilov.
Ktoré modely sú v Európe najobľúbenejšie?
Tu nečakajte žiadne prekvapenia, pretože rovnako ako na trhu USA, tak aj v Európe je Tesla vo vedení. Za rok 2022 sa na prvej aj druhej priečke ocitli automobily od značky Tesla. Konkrétne na prvom mieste najpredávanejších elektrických automobilov za rok 2022 je Tesla Model Y a na druhom je Tesla Model 3.
Za nimi nasledujú Fiat 500e a Volkswagen ID.4. Na piatom mieste je Škoda Enyaq. Najpredávanejším hybridným vozidlom je Ford Kuga PHEV. Trh s elektronickými vozidlami je rozvíjajúci sa a čaká ho ešte obrovský rast a to hlavne kvôli novým nariadeniam EÚ. Sú však spoločenské štáty pripravené na takúto zmenu?
Trh s elektromobilmi bude narastať a je na mieste zvažovať investovanie do elektromobility. Rozmýšlate ako kúpiť akcie Tesla?
Bude dostatočná dostupnosťou nabíjacích miest pre elektromobily?
Keď cestujete autom kamkoľvek, na každom rohu na vás čaká čerpacia stanica. Cestovanie je preto úplne bezstarostné, pretože viete, že si viete natankovať auto kdekoľvek. S elektromobilom to tak jednoduché stále nie je. S nabíjačkou na elektronické vozidlá sa stretnete bežne, čo pred pár rokmi ešte pravdou nebolo – nie sú však tak časté ako čerpacie stanice. Ako je na tom Európa a čo môžeme očakávať v budúcnosti?
Momentálne je situácia s počtom nabíjacích miest v Európe veľmi polarizujúca. Prvé dve krajiny v rebríčku spolu majú takmer 42 % nabíjacích miest v celej Európe, zatiaľ čo ich rozloha je len 10 % Európy. Tieto dve krajiny sú Holandsko a Nemecko. Rozdiely sú priepastné, no času na zmenu je stále dosť.
Čo sa týka Slovenska, nepatrí medzi elitu, no určite sme na tom lepšie ako viacero európskych krajín. Tu je top 5 krajín s najvyšším aj najnižším počtom nabíjacích miest.
Krajiny s najvyšším počtom nabíjacích miest pre elektrické automobily:
- Holandsko (111 821)
- Nemecko (87 674)
- Francúzsko (83 317)
- Taliansko (37 186)
- Španielsko (34 380)
Krajiny s najnižším počtom nabíjacích miest pre elektrické automobily:
- Lotyšsko (660)
- Litva (477)
- Estónsko (300)
- Cyprus (69)
- Malta (13)
Slovensko má momentálne na svojom území 2713 nabíjacích miest.
Ako to bude s automobilmi po roku 2035?
Keďže Európska Únia plánuje byť ekologicky neutrálna do roku 2050, prechod na elektromobily bol očakávaný. Majú výrobcovia automobilov a členské štáty dostatok času na úplný prechod z fosílnych palív? To je otázka, ktorú dokáže zodpovedať len čas. Nechajme sa teda prekvapiť, čo nám do roku 2035 ešte prinesie plán pre zelenšiu EÚ.
Mohlo by vás zaujímať:
Pôžička na auto bez dokladovania príjmu.

Marek je všestranný človek, ktorý sa venuje investovaniu, podnikaniu a spoznávaniu sveta. Svoje zručnosti a vedomosti zdokonaľoval počas štúdia na Ekonomickej univerzite v Bratislave a Univerzite Martina Luthera v Halle-Wittenbergu. Marek má cit pre investičné príležitosti, aktívne investuje od svojich univerzitných čias a pri investovaní uplatňuje dlhodobý prístup, pričom sa zvyčajne zaväzuje k päťročnému alebo dlhšiemu investičnému horizontu. Jeho rozmanité investičné portfólio zahŕňa akcie, kryptomeny, nehnuteľnosti a online stránky, čo odráža jeho záväzok k diverzifikácii a riadeniu rizík.